Nyheter 2018:

Tirsdag 5. februar kl. 19: Årsmøte.

Etter årsmøtet snakka Åsmund Pettersen om "Tømmerfløtingen på Rolighetsmoen og Tøffen".

Tirsdag 4. desember kl. 19: Julemøte.

Julemat. Tom Brenne kåserte om julehefter. Musikk fra Krødsherad.

Tirsdag 6. november kl. 19: Ole Eivind Fuhre fortalte om Vikersundbakken gjennom tidene.

Den planlagte foredragsholderen hadde meldt frafall og Ole Eivind Fuhre stilte opp på relativt kort varsel og fortalte om Vikersundbakken.

Wermund Skyllingstad er død.

Hans Wermund Skyllingstad døde av kreft 31. oktober 2018. Han var leder i historielaget i veldig mange år. Hans innsats sammen med kona Randi står det stor respekt av. Han vil bli savnet av mange av historielagets medlemmer.

Mandag 20. august: Tur til Prøysenhuset

Busstur til Prøysenhuset i Ringsaker. Avreise kl 9 fra Åmot. Gikk via Geithus og Vikersund.

Nettsted til Prøysenhuset

../Aar2018/Mollemusikk.jpg

Tirsdag 5. juni: Møllemusikk

Det var sommeravslutning ved Mølla på Øya i Vikersund. Musikk av Inger Lise's kvartett. Det ble en kjempefin kveld med masse folk, sol og mygg.

Tirsdag 8. mai kl 19 på Folkvang:
Øyvin Moen:
Musikalske lyspunkter i ei mørk tid.

Øivin vil fortelle om sang og musikk under krigen. Vi vil se bilder, lyd og video. Her er en forsmak: Vera Lynn: We'll meat again

Nasjonalbiblioteket har nå digitalisert alle bind av Modums Historie:

For å få fortgang i denne digitaliseringa vurderte styret å betale for dette selv. Christoffer Bye initierte dette. Heldigvis så slapp vi det. NB hadde allerede gjort jobben.

Se også Modums Historie.

Mulig virus på nettsidene var en feil påvisning:

28. mars fikk vi melding fra en person som ikke kom inn på nettsidene til historielaget. Hans antivirusprogram AVG sperret tilgangen.

Jeg diskuterte litt med ham og vi tenkte begge at det var at AVG overreagerte på en uskyldig trussel. Min Norton antivirusprogram rapporterte ikke noe virus. Jeg så heller ikke at noen hadde svartelistet historielagets nettsider.

Likevel så ville jeg finne ut av dette. Det endte med at jeg kontaktet AVG. De svarte at dette var en feil påvisning: De skrev:
The detection by AVG was incorrect and was removed in a recent AVG update, please wait at least 24 hours.

Hilsen Steinar Meen (ansvarlig for nettsidene)

Tirsdag 3. april kl 19 på Folkvang:
Tone S. Steinsvik:
Stiftelsen Blaafarveværket 50 år.

Tone holdt et gnistrende foredrag om alt det fine som de har fått i stand på Blaafarveværket fram til 50 års jubileet. Les referatet! Det er imponerende hvor mye hun fikk sagt.

Tirsdag 6. mars: Seniormedlemmer minnes gamle Geithus.

Åsmund Pettersen med assistanse av Eva Gundersen holdt et meget innholdsrikt møte om "Butikker i gamle Geithus". Det var 110 som hadde møtt fram. Les mer i et fyldig referat

Vi oppfordrer nå gamle og nye medlemmer til å betale kontigenten.

Kontingenten på 100kr betales til konto 2270 03 02087 innen 15. februar.

Husk å sette inn navn og adresse. Av hensyn til registreringa ber vi ektefeller om å betale hver for seg.

Har du epostadresse? Send denne til skylli@online.no

../Aar2018/HV-historie.jpg

Tirsdag 6. februar: Årsmøte

Wermund Skyllingstad ledet årsmøtet. Noen utskiftninger i styre og stell. Økonomien er god.

Etter årsmøtet holdt Otto Myrvold et engasjerende fordrad om : Modum HVs historie. Noen historier fra krigen ble det også.

Nå er alle Gamle Modum digitalisert.

Caspersen trykkeri har skanna og laget elektroniske utgaver av de eldste Gamle Modum. Disse er nå lagt ut på nettsidene våre. Det betyr at utgavene fra 1986 til 2016 er på nett. (2017 utgaven kommer på nett når 2018 utgaven er tilgjengelig på papir.)

Tekstene er søkbare. Man kan bruke søkefelter her på nettsida. De som bruker google på vanlig måte vil også kunne få treff i Gamle Modum.

Spill musikken til brødrene Gundhus fra Geithus

I 2017 utgaven av Gamle Modum har Erling Diesen skrevet en artikkel om brødrene Gundhus: Richard (1909 – 87) og Leif (1919 - 2004) kom fra en musikalsk familie. I ungdommen spilte både Richard og Leif dansemusikk, men etterhvert ble det mer "seriøs musikk". Blant annet ble det mange opptredner i NRK.

Fra NRKs lydarkiv har vi fått to innspillinger av brødrene Gundhus (ca. 1947). Klikk på linkene for å spille dem: